CBX A


Op grond van de eerste rijders-ervaringen, maar tevens ingegeven door de strenge (emissie)wetgeving in Amerika, besloot Honda om voor modeljaar 1980 de felle CBX Z op haar zwakke punten aan te pakken, het blok wat terug te tunen (de 100 pk grens was namelijk een nationaal debat geworden in West-Europa) en de scherpe kantjes van de eerste CBX wat bij te schaven. Zo ontstond de CBX A (modeljaar 1980), die eind 1979 gereed kwam en uitgeleverd werd in m.n. Amerika. De introduktieprijs lag op USD 4198, in vergelijking tot een Suzuki GSX 1100 vrij duur, die had je al voor USD 3669 en was nog krachtiger ook. Toch koos de testrijder voor de meer alledaags te berijden CBX.
De CBX A onderscheidt zich ten opzichte van de CBX Z door:
- een luchtondersteunde voorvork
- een oliekoeler met 5 rijen (i.p.v. 4 bij de CBX Z)
- een betere lagering van de swingarm - 98 pk vermogen (i.p.v. 105 pk bij de CBX Z)
- tammere nokkenassen
- carburateurs Keihin VB63AB
- glanzend zwarte zijdeksels
- omgekeerde zwarte comstarwielen
- framenummer startend met SC03

De meeste CBX A's werden geproduceerd in een nieuwe diepzwart metallic kleur en hadden doorgaans een 'klepje in het kontje', waarin het benodigde boordreparatiesetje e.d. kon worden opgeborgen. 'De A' is echter ook mondjesmaat in Candy Red uitgeleverd.

Omdat de CBX A niet overal ter wereld werd geleverd en maar heel kort leverbaar is geweest, is dit feitelijk de zeldzaamste CBX geworden.

Er zijn van de CBX A ongeveer 7900 stuks geproduceerd.