Voor het derde modeljaar (B), toen men merkte dat de belangstelling voor de eerste CBX alweer tanende was door minder gunstige rijdersverslagen, maakte Honda in de loop van 1980 van de naked sportbike een aanzienlijk gewijzigde, luxueuze, snelle touringmotor, die meer comfort moest gaan bieden en dit moest gaan combineren met een veel betere wegligging.
Het comfort creëerde Honda door de CBX, als een van eerste produktiemotoren, af-fabriek van een mooie volledige (gestroomlijnde) kuip te voorzien, op een langere wielbasis te zetten (lees: een minder steile balhoofdhoek mee te geven), de stereo-veren achter te vervangen door een voor die tijd zeer innovatieve, verstelbare Pro-Link achtervering en de voorvork dikker te maken (al was deze met 39 mm nog altijd onderbemeten voor zijn taken). Ook werd een andere, grotere (toer)tank gemonteerd (inhoud 22 liter), een sterkere dynamo, een breder en beter zadel en een aluminium achterbrug die tegelijk beter gelagerd werd.
De kuip haalde het zicht op het blok voor een deel weg hetgeen niet iedereen waardeerde. Bewust werden daarom de beenbeschermers achter het blok geplaatst om zo het frontaanzicht toch maar zoveel mogelijk intact te laten en de koeling niet al te veel te benadelen. Uit voorzichtigheid werd een 1 rij grotere oliekoeler toegepastop de nieuwe CBX.
Het vermogen nam i.t.t. modeljaar 1980 weer ietsje toe, namelijk van 98pk naar 100pk. Dit werd bereikt door een ander type vervroeger toe te passen in combinatie met andere carburateurs (sproeiers) en andere nokkenassen. Als optie (voor Amerika echter standaard) kon de CBX B tot slot uitgerust worden met een bijbehorende kofferset in dezelfde kleur als het overige lakwerk.
Deze totaal vernieuwde CBX kreeg van de fabriek de naam CBX Prolink mee, formeel Pro-Link B, naar de combinatie van de nieuwe wijze van (Pro-Link)achtervering en het modeljaar 1981 ('B'). De CBX Prolink B werd in zijn eerste modeljaar in het sjieke donkergrijs metallic geleverd, wat hem een voorname uitstraling meegaf. Het framenummer startte vanaf nu met SC06 (SC05 was al gereserveerd door CB1100R en de SC04 was in 1980 voor de CB900C gereserveerd).
Dat alle bovengenoemde ingrepen slecht uitpakten voor het totaalgewicht en de handelbaarheid mag duidelijk zijn: het leeggewicht nam toe tot 273 kg hetgeen met 5,5 liter olie olie en 22 liter benzine neerkomt op ca. 300kg. Tel daar twee stevige opzittenden bij op met bagage en er was 500 kg onderweg met een 39mm voorvork en redelijke remmen maar ook niet meer dan dat....
Defensief rijden blijft dan ook het devies met de Prolink en vooral korte draaiingen op de weg moeten welbewust genomen worden.
De CBX werd voor het eerst aan de wereld getoond op een niet voor de pers toegankelijke dealershow in Las Vegas, USA. Dit maakte meteen duidelijk dat men wat afzet betreft in eerste instantie mikte op de USA waar het cruisen en de meercilinders nog steeds het meest gewaardeerd werd. Van de CBX B zouden er uiteindelijk ca. 3750 geproduceerd worden. Een aantal hiervan belandde in 1983 als koopjes bij Amerikaanse dealers en gingen daarna,indien ze niet te verkopen waren (hoe is het mogelijk....) naar Technische Hogescholen in Amerika om daar te dienen als sleutelproject. Af en toe komt zo´n machine via Ebay alsnog op de markt om eindelijk eens de sporen te krijgen van zijn berijder of te gaan pronken bij iemand thuis, al dan niet in een verzameling of museum(pje).