CBX kentekenregister Nederland


Totaal zijn er ca. 41.000 CBX'en geproduceerd, waarvan ca. 24.500 van het eerste type (CBX Z, naked versie), 7.900 van de CBX A (1980) en 8.500 van het laatste type (CBX B en C, 1981/1982, Prolink met kuip).

In Nederland staan nog ca. 710 CBX'en op kenteken (gegevens 2020).
Omdat de Honda CBX 1000 Club Nederland meer dan 200 leden heeft en meerdere leden meer dan 1 CBX bezitten, schatten wij er hiervan toch zo'n 400, ofwel zeker de helft onder de gelederen te hebben.

Indien we daarbij de CBX'en optellen die slapend in verzamelingen staan of die als onderdeel donor dienen, maar nog niet zijn afgemeld, dan hebben we een diepe penetratie in het rijdend CBX-bestand van Nederland.
Als club hebben wij ons als doel gesteld een zo volledig mogelijk kentekenregister aan te leggen, waarin naast het type ook de kenmerken en bezitters (in volgorde) worden vastgelegd om zo een raadpleegbestand (alleen via het bestuur) te krijgen. Via dit online-register wordt alleen het kenteken en de bijbehorende afgiftedatum getoond. De overige gegevens die wij in onze database bij dit kenteken hebben geregistreerd (bezitter, km's, kleur etc.) zijn door leden via het bestuur op te vragen, voor zover voorhanden natuurlijk. Staat uw kenteken er nog niet tussen, meld het dan aan via het emailadres:
contact@cbx1000.nl.

CBX framenummer register internationaal

In 2008 zijn we in navolging van het kentekenregister ook met een framenummerregister gestart. Dit register is meer statistisch bedoeld: we willen hiermee o.a. meer inzicht krijgen welke framenummer-series waar in de wereld allemaal zijn uitgeleverd, maar ook hoeveel er nu precies van elk type zijn gemaakt (hoogste framenummer per typecodering zien te achterhalen).

 
 

De eerste CBX'en (Z-type, model 1979, produktieversie) die op 10 augustus 1978 in Nederland werden uitgeleverd hebben een typecodering CB1 waarbij het framenummer (in Nederland) startte vanaf CB1-2003000. Het tweede type (A-type, model 1980) heeft vervolgens een framecodering die begint met SC03 en het derde en vierde type (Prolink, modeljaren 1981 en 1982) een SC06-typecodering. Het is niet geheel duidelijk vanaf welke framenummers de eerste Nederlandse exemplaren van de Prolink werden uitgeleverd. Wel is framenummer 7 va de Prolink 7 (testmotor voor de toenmalige motorbladen) nog steeds aanwezig in NL. U kunt uw framenummer en kenteken doormailen aan redactiecbxclub@gmail.com .